Äta gamla ägg

Ett ägg flöt upp till ytan när jag gjorde äggtestet. 


Igår åt jag ägg som gick ut för 6 veckor sedan. Utgångsdatum var 17:de augusti och igår var det den 24:de september. 
 
Jag har varit på vippen att slänga dem men så insåg jag att jag för första gången fick anledning att göra "äggtestet", och jag kan tala om att det funkade. 
Äggtestet går till så att man sänker ner äggen i en djup panna/skål med mycket vatten. De som flyter upp till ytan är dåliga, de som ligger eller ställer sig upp på botten av pannan går att äta. 
 
Jag stekte ett par av de sjunkna äggen och de smakade finfint. Inte minsta bismak eller nånting. Jag vågade inte smaka ägget som flöt upp till ytan men när jag knäckte det i diskhon så kände jag då ingen lukt eller såg nåt konstigt så det är inte som att de är tokruttna bara för att de flyter.
 
Så nu vet ni det. SLÄNG INTE ÄGGEN trots att utgångsdatum passerat med råge utan gör äggtestet först!
 
Trackback
RSS 2.0