Gotland: Visby - rosor och gränder

 
Visby alltså... en sådan pärla till stad! Första gången när jag vär där som en typ 16-åring som aldrig varit utomlands så såg det för mig ut som jag tänkte mig Spanien eller något annat Medelhavsrelaterat land. Det tycker jag fortfarande! Då menar jag främst om Visby kring och innanför ringmuren då jag inte sett så mycket annat av staden. 
 
Roligast på resan var nog då vi gick runt en del av muren och runt inne i staden. Jag har svårt att få nog av ruiner, rosor och lummig grönska, kullersten och hav. Det är så många vrår att upptäcka och så många uteserveringar och caféer potentiella att sitta på :-)
 
Jag måste dela upp bilderna från Visbypromenaderna i två inlägg, så jag börjar med de här som är en blandning av rosor, grönska och gränder:
 
 
Om man vill se rosorna blomma i Visby så var tydligen veckan vi var där en bra tid. 
 
Trots att Visby innanför ringmuren är litet så är gatunätet lite rörigt så det är lite såknivigt hitta närmsta vägen när man ska gena genom staden. Fast det gör ju inte så mycket om man måste ta omvägar eftersom det är så fint överallt. 
 
En annan gränd en annan dag. 
 
Det här är bland det finaste jag vet - murgröna eller andra klätterväxter som täcker murar och husfasader.
Och sånt här - prunkande prång mellan husen. Här nån slags innergård en av de regnigaste dagarna. 
 
Det här är Adelsgatan, den gata med mest shopping innanför ringmuren. Den större och betydligt mer rikliga shoppinggatan ligger utanför Österport fast där gick vi aldrig.
 
Fin gammal neonskylt ovanför en ny butik. Roligt att de behållit den gamla skylten trots missvisande.
 
Efter Adelsgatan finns inte bara shopping utan en mängd utserveringar och en del barer. 
 
Där Adelsgatan tar slut vid Söderport finns denna kiosk inträngd mellan hus och ringmur. 
 
Mycket av det som gör Visby speciellt är att husen inte ligger på flat mark utan liksom är utspridda uppför slänten på en höjd så man kan få se riktigt fina utsikter.
 
Stora torget, som i verkligheten är ganska litet, är inringad av en mängd populära krogar. 
 
Fina gatuskyltar i passande gotisk stil. 
Café precis innanför Lilla strandporten som går ut mot Almedalen. 
 
Här är Almedalen, precis utanför murarna mot vattnet. I dessa dagar proppfullt med politiker, press och publik. 
 
Det blev ett lite rörigt inlägg här utan nån speciell ordning men det är så svårt att få till inlägg då jag har så många bilder att välja bland. Också vill jag visa så mycket. Och det kommer mera som ni förstår... :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0