Tips på julpyssel - DIY

Det är ju så himla kul att julpyssla, eller pyssla över huvudtaget, så jag har sammanställt några idéer från Pinterest som jag går igång på jättemycket. Jag själv har ovanligt nog flera dagar ledigt mellan julavslutningen på jobbet och själva julafton så jag skulle då ha tid. Det är mer det med plats som är problematiken - jag har rätt så fullt med julgrejer i nuläget :-)
 
Färgerna i de olika pysselexemplena är kanske inte alltid juliga (juliga färger = rött, grönt, vitt, guld, silver, glitter) i de olika exemplen men man får väl försöka tänka sig det. 
 
Supersnyggt på vilken vägg som helst i hemmet känner jag! Vissa av dessa är ju köpes, men kompositionen och idén att sätta dem på väggen på det här viset är ju DIY. Såna här små och stora julstjärnor finns bland annat att köpa på Åhléns har jag lagt märke till. 
 
Här är annars en enkel manual för hur man kan göra egna pappersstjärnor.
 
Också den här klassikern, som jag i och för sig aldrig gjort själv men som verkar vara vanligt förekommande pyssel.
 
Såna här pappersbollar är ju en personlig favorit. Går att göra både av silkespapper och servetter. Ni hittar fler tips på hur man gör i mitt gamla inlägg: Papperspyssel - blomma av servett 
 
Girlanger av olika slag är ju också fint och lätt att göra. Här cirklar stansade i glittrigt papepr och sen ihopsydda på symaskin. 
 
Guldsprayade och glittrade kottar där man skruvat fast en liten sån cirkel med skruv att trä snöret igenom. Såg liknande skruvar på Clas Ohlson häromdagen. 
 
Här var det väldigt våriga färger, men såna här pappersgirlanger kan man ju variera hur mycket som helst. Tänk så fint att göra bara i naturpapper (från papperspåsar tänker jag) eller glittrigt papper. 
 
Till sist några tavlor jag tänker skulle kunna vara fint att ha som juldekoration men kanske också att ge bort i julklapp om man vill budgettera men ändå vill ge något personligt. En tavla med eget motiv och ljusslinga bakom. Se nedan för konstruktion:
 
Man köper en färdig duk med ram på exempelvis Claes Ohlson, skapar ett valfritt motiv, prickar hål med kanske en smal mejsel och sticker in lampor bakifrån. Fint!
 
 
Den här papperstavlan var ju fin i sin enkelhet: Själv skulle jag göra den med enbart vitt papper för att få fina skuggeffekter, eller kanske juliga färger (ja ni vet: rött, grönt, guld, silver...). Det är nog bra om man köper ganska tjockt papper så att "hörnen" på de vikta formerna blir skarpa och fina.
 
Också till sist dessa fjälliga tavlor. Dekorativt och enkelt. 

Kommentarer
Postat av: Matilda Berlin

Men WOW vilka fina tips! Älskar plankan/tavlan med ljusslinga. Det skall jag verkligen göra själv :)

Svar: Men vad kul att du blev inspirerad! Lycka till med pysslandet :-) God jul!
Anita Blomkvist Johansson

2015-12-16 @ 12:23:07
URL: http://matildaberlin.blogg.se/
Postat av: a n n i k a

Fint!

Svar: Tack! God jul!
Anita Blomkvist Johansson

2015-12-16 @ 19:55:29
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0