Stugsista

 
Lördagen (igår) var helt underbar, som högsommar fast det är i slutet av augusti. Eftersom det var så fint väder och jag aldrig varit med om "stugsista" tog jag kameran och drog till älven när det började skymma.
 
Stugsista är en dag på sensommaren/förhösten då folk beräknas börja packa undan båtar och vintra sina stugor. Det firas med båtkonvoj i skymningen, eldar och stugmys av de som har den möjligheten. Kan kännas lite tidigt på året när det varit sån fin augusti men en tilltalande tradition.
 
Jag åkte först ned till stan på södra sidan av älven och såg båtarna börjat samlas för båtkonvojen.
 
Stugsista är ju något av ett folknöje så en hel del folk samlades vid älvkanten.
 
I bakgrunden hördes hög musik eftersom det var nån hårdrockskonsert på en av de fasta stora båtarna.
 
När båtarna började köra iväg och den färgglada solnedgången började tona ut åkte jag vidare.  
 
Men bara nån kilometer österut efter älven till Strömpilen där fler människor samlats för att se konvojen passera.
 
Det här var en av de sista båtarna som nog var den som var vackrast pyntad. 
 
Över det hela hängde en gigantisk fullmåne som jag absolut inte lyckas fånga på den här bilden. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0