Affischhistoria

La Belle Epoque, slutet av 1800-talet till början av 1900-talet. Designer: Jules Cheret.
 
 
Hej hej! Det var länge sen... har varit lite upptagen och haft lite lite att blogga om men nu tänkte jag tipsa om snygg posterdesign från historien. Som jag berättade i mitt senaste inlägg så skulle jag alltså ha en genomgång av affischens historia, så jag tänkte att ni ju kunde få lite tips från vad jag hittat, och visa några favoriter ur affischhistorien.
 
På denna sida >> A Brief Historiy of Vintage Poster hittade jag ett bra sammandrag av affischhistorien med många designernamn som man sen kan söka på för att hitta fina bildexempel.
 
Jo just det, på svenska gör vi skillnad på "affisch" och "poster"; en affisch har ett lite mer informativt syfte med mer textinformation medan en poster i princip bara kan innehålla en bild/illustration och kortfattad text och mest ha ett dekorativt syfte. På engelska har jag däremot inte kunnat hitta någon begreppsskillnad, där heter allt poster kort och gott.
 
Affischerna presenteras ungefär i den turordning designstilarna uppkommit.
 
Art Noveau/Jugend, mer stiliserad och något senare än och samtida med La Belle Epoque. Designer: Leopoldo Metlicovitz.
 
 
Designen börjar stiliseras på 1920-talet och den som var stor stilbildare var Leonetto Cappiello som renodlade Art Nouveaus dekorativa former.
 
Designern Ludwig Hohlwein var stilföreträdare inom den avskalade designstilen man kallade "Plakatstil" som var inspirerad av Cappiellos rena uttryck.
 
Konstruktivistisk posterdesign skapad av Alexander Rodchenko. Efter andra världskriget designade man maskinellt och med starka diagonaler med inspiration från futurismen, dadaismen, kubismen och expressionismen.
 
Den konstruktivistiska designern populariserades och kommersialiserades till en stil kallad Art
Deco. Här i A.M. Cassandres typiska airbrushteknik.
 
Art Deco i britten Tom Purvis design. 
 
Nu blir det ett stort hopp från sent 1930-tal till tidigt 1960-tal här då International Typograhic Style, eller Swiss style, kom stort (bilden innehåller en blandning av originalaffischer och nytolkningar av stilen). En ren typografisk stil med raka former fick stort genomslag i Europa samtidigt som...
 
...en stark våg av laglös psykedelisk design fick stort genomslag i USA. Designer: Victor Moscoso.
 
Även denna är av Victor Moscoso. Denna psykedeliska design hämtade sin inspiration från OP-konsten och surrealismen och även den tidiga art nouveau-/jugendstilen, så med detta avslutar jag och anser cirkeln sluten :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0