Sista dagen i Köpenhamn - återbesök på Tivoli

 
Vår sista heldag i Danmark och Köpenhamn beslutade vi att vi skulle göra ett återbesök på Tivoli, där är ju så himla fint! Vädret var ju också helt annorlunda än då vi först kom till Köpenhamn och var på Tivoli tio dagar tidigare, nu blev parken så klart extra praktfullt i solljuset.
 
Hela Tivolis område är en prunkande park av lummiga träd och vackert planterade blommor.
 
Och tusen-tusentals fina detaljer.
 
Som t.ex alla kulörta lyktor och valv av metall. 
 
Jag hade lätt kunnat gå in på varenda mysig servering som var "åben".
 
En påfågel! Vi hade hört dem från hotellet om nätterna första dagarna i Köpenhamn men hade inte sett någon när vi var in på området, men här var det nu en som gick runt och pickade ostressat och obrytt.
 
Plötsligt - dramatik! En svart kattunge smyger fram och lägger sig redo för attack.
 
Attack! Och fail... kattungen fegade ur halvvägs medan påfågeln knappt lyfte på ögonbrynet.  
 
Vi fortsatte promenaden och jag fortsatte fotografera fina detaljer.
 
Vi sökte målmedvetet upp båtarna som vårt första åk. Där hade varit så lång kö vårt tidigare besök på Tivoli så vi orkade inte med det, men nu var det bara några få som vi behövde vänta på innan det var vår tur.
 
I båten. Min arm räckte inte till för att bevisa det med ett vidare bildutsnitt.
 
Filip körde en stund, fast det var svårt eftersom rodret (?) bara lydde i de yttersta punkterna så båten ville mest bara snurra runt.
 
Sen gick vi på en promenad runt den lilla dammen/sjön till en hörna vi inte hittat till på förra besöket. Det här stället ville jag förresten också gå in och äta på... och det fick jag faktiskt lite senare.
 
Ett stort skepp hade vi missat vid vårt senaste besök, ganska otroligt.
 
(Ps. Där hade jag också velat sitta en stund, men det får bli nån annan gång)
 
Det var så himla fin hörna av parken just där kring skeppet och dammen/sjön så det blev många bilder tagna.
 
Också lite vattenstänk. Vi upptäckte sen att vattnet innehöll allehanda ohyra så det fick bli sanering av händer.
 
Man fick köpa mat i en automat att mata fiskarna också!
 
Tyvärr snodde nog de snabba sjöfåglarna den mesta mat man slängde ut, men en och annan tugga hamnade i en hungrigt tiggande fiskmun.
 
Fiskmatstället fotograferat lite från ovan.
 
Här fick jag alltså äntligen stanna och ta en öl och äta en bit mat!
 
Ahhh. Faergekrogen hette stället om jag inte minns fel. De hade egentillverkad öl ***** (fem stjärnor god).
 
Sen gick vi vidare in i den lite mer livliga delen av parken och gjorde några fler åk. Jag åkte faktiskt en berg- och dalbana!!...och blundade bara ett av de tre varven! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0