"Ser du nåt?"

...är titeln på lördagskvällens invigning av Umeå Kulturhuvudstad 2014.
 
...Nej men skämt åsido så var det tyvärr det samlade intrycket av "Burning snow" vilket ju känns jättesynd när så många personer (ungefär 50 000) samlats i rådhusparken framför entimmesshowen på umeåälven.
 
I övrigt tycker jag att det var mycket som var jättebra; att de utnyttjat umeåälvens is jättebra som en gigantisk scen. Och jag är väldigt svag för fyrverkerier och det var jättefina såna i slutet, PLUS jätteocoola drönare som bildade formationer på himlen. Och vad jag hittills kunnat se i glimtar på tv så såg det ut som att alla som uppträdde gjorde det de skulle och gjorde det bra :-)
 
Sen var det andra saker som kändes lite knasigt, som det totala fokuset på samer, och ur min egen personliga smaksynpunkt var det för mycket melodifestivalenkänsla över det hela.
 
Filip och jag gick runt flera timmar under dagen och jag tog många bilder som jag ska visa senare men här är bilderna från framförallt slutet av invigningsshowen: 
 
Flera små scener och träbyggnationen kantades av en vid ram med lampor.
 
De som bor i husen på andra sidan hade fått order om att släcka ner utebelysningen så att det inte skulle störa showen och det var verkligen ovanligt mörkt där.
 
Här syns drönarna i formation av symbolen för kulturhuvudstadsåret genom grenarna på träden.
 
Till slut - fyrverkerierna!!! :-)
 
Det hela slutade med en stor hög av eld, det kan ha varit träpyramiden som brann men det var svårt bedöma från där jag stod.
 
Sen skulle 50 000 pers ta sig hem från invigningen. Märkligt och lite mäktigt med en sån vansinnigt stor mängd människor på Umeås gator :-)
 
Jag kände mig väldigt glad att vi hade cykel och nära hem. :-)

Kommentarer
Postat av: Ellis

Vad roligt att få se lite bilder, orkade inte fara ner. Ser fram emot fler bilder! =)
Elenor

Svar: Jamen usch så tråkigt att bli sjuk precis nu! Tur så många fotat å filmat :-) kram!
Anita Blomkvist Johansson

2014-02-02 @ 11:36:58
URL: http://ellispysselochdittadatt.blogspot.se
Postat av: paul

Anita
Som vanligt tar du fina bilder. Kul att se och höra att det trots en del klagomål så var det en fin invigning. Ha det härligt i vinter-Ume!
Kram
Paul

Svar: Tack snälla Paul! Ja, det var verkligen häftigt med så stort pådrag under helgen. Jag såg nog din promenad genom Helsingborg. Du bor verkligen i en fin stad!
Kram!
Anita Blomkvist Johansson

2014-02-02 @ 23:01:18
URL: http://pgrahn.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0