Fira svärmor/farmor 75 del 2/2

 
På den sista, och rätta, dagens firande av Pelles mammas 75-årsdag så tog vi tåget till Örnsköldsvik och restaurangen uppe på Varvsberget tillsammans med Pelles syster Ewa-Lena. 
Pelle, jag och Filip var där och rekognoserade för ett par månader sedan och det var urusel sikt, men som tur var så var vädret bättre denna gång:
 
Först väntade vi in Ewa-Lena på Östra Station.
 
Filip var så klart helt rätt klädd för sammanhanget.
 
Vi fick vänta lite för vi ville vara ute i god tid. Man har ju hört hur det kan vara med oordningen med Norrtåg.
 
Snart började vi röra på oss mot tågspåret.
 
Också var det dags att åka tåg.
 
Tjohej!
 
Vi tog taxi upp på Varvsberget och restaurangen där och började med att beundra och fotografera utsikten.
 
Här är själva restaurangen.
 
Den är typ åttakantig eller nåt.
 
Och sen började vi fotografera maten :-) Det här var min förrätt; älg med hjortronsås och ginmarinerade lingon bland annat. Bra!
 
Pelle och Karin varsin sån här förrätt. Tror det var lax i tunnbrödknytte eller något liknande. Såg också gott ut.
 
Vi siktade denna Domherre på staketet runt restaurangen medan vi åt.
 
Filip blev rastlös innan huvudrätten kom till bordet. Tur vi inte var på nån supersnobbig restaurang.
 
Så kom då huvudrätten. Här är min hängmörade biff. Mums.
 
Sen till efterrätterna. Det här var Ewa-Lenas stiliga efterrätt.
 
Jag och Filip var jättenöjda med att dela denna inte lika vackra men goda glass med chokladsås.
 
Sen blev det tydligen tråkigt en stund igen :-) Tur vi har tekniken!
 
Innan taxin nerför berget kom hann vi fotografera utsikten på andra sidan berget, den sidan där inte centrala Ö-vik ligger. Det hade blivit sol och fint.
 
Ewa-Lena beundrar utsikten.
 
Här är delar av Ö-vik i eftermiddagssol.
 
Födelsedagsbarnet Karin i tåget på väg hem från Ö-vik med sina födelsedagsblommor. Har inte frågat om jag fick publicera denna men det var så fin bild på henne tycker jag så jag tar mig friheten...
 
Tillbaka i Umeå på Östra Station igen.
 
Sen lämnade vi över Karin i Ewa-Lenas händer för hon skulle ge sin mamma skjuts hem till Norsjö dagen efter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0