Kolla!-vinnarna från Bang kommenterar

Som ni kanske hann uppfatta i mitt inlägg igår om vinnarna i tävlingen Kolla! så fattade jag inte alls storheten i tidningen Bang:s design, de som blev vinnare i kategorin Grafisk design - Redaktionell design. 
Cap & Design har intervjuat vinnarna Brita Lindvall och Alexandra Falagara som kommenterar sin vinst bland annat så här:
 
"Bang är ett exempel på en angelägen typ av formgivning, som genom att utmana och diskutera normerna inom grafisk formgivning och visuell kommunikation presenterar ett alternativ till rådande ideal. Design är politik och att arbeta med form i ett feministiskt sammanhang kräver att vi bryter ny mark. Problem kan inte lösas med samma tankesätt som skapade dem och så vidare."
 
Åh jag bah' fattar ändå ingenting. "angelägen typ av formgivning" "bryter ny mark" och "Problem kan inte lösas med samma tankesätt som skapade dem"... genom att kopiera ful amatörmässigt utformad grafisk design från 90-talet förmodligen gjord av en karl? Jag fattar allt det med att utmana och diskutera normer, alternativ till rådande ideal och att design är politik. Men ändå... va fan, kom på nåt eget! ;-)
 
Läs hela artikeln här: "Design är politik - Bang vann Kolla!"
 
Antingen tillhör jag inte målgruppen eller så måste jag ta och köpa ett ex av tidningen och titta noggrannare på dess design eftersom jag uppenbarligen missat nåt.
Eller så kanske nån av er kan förklara storheten för mig? Gärna i detalj?

Kommentarer
Postat av: MammaMedia

Intressant och grymt bra att du sticker ut hakan och ifrågasätter. Kejsaren ÄR NAKEN! Det är inte coolt, det är bara fult!Jag kanske inte hade vågat, mer tänkt att aha, erere här som gäller nu, liksom.

Svar: Ja jag vet inte jag tänker att jag måste vara korkad eller nåt, de borde ju veta vad de pratar om. Men alla måste ju inte tycka lika :-) Tack för peppen, haha!
Anita Blomkvist Johansson

2013-09-13 @ 11:10:27
URL: http://mammamedia.blogg.se
Postat av: Anna- Karin

You go girl!

Svar: Tack! Haha!
Anita Blomkvist Johansson

2013-09-13 @ 11:36:02
Postat av: Alexandra

Hej! Formen är i sin helhet framtagen utifrån olika strategier. Alltifrån val av typsnitt, till format, till bildsättning. Här kan du läsa lite mer om tankarna som ligger till grund för formgivningen, om du är intresserad. Köp inte bara ett numer, skaffa dig en prenumeration. :-)

https://docs.google.com/file/d/0BzDrOVSNsKBTeGNPUUlrRWczb2s/edit?usp=sharing

Svar: Hej Alexandra! Tack för din kommentar! Intressant läsning den länk du skickade, och jag förstår var det hela kommer från och vad som vill sägas, men det ilar nästan i tänderna av svårigheterna att ta sig igenom materialet. Som en alltför trång och dysfunktionell tröja som man kan ha på sig för att visa upp som idé och "statement" men inte något man vill kämpa sig igenom dag efter dag, (sida efter sida), om du förstår min liknelse :-) All respekt till syftet och till Bang förstås! Väl mött, hälsningar/Anita
Anita Blomkvist Johansson

Postat av: Alexandra

Hej igen!
Jag är inte säker på vad du menar … Om det du upplever som en svårighet rör att läsa en text som ser ut så som denna, eller om det handlar om ett förhållningssätt som verkar outhärdligt … I just denna artikel är formen utarbetad i samband med gruppen MYCKET, för att illustrera innehållet, som annars kan te sig ganska abstrakt för en som inte är insatt. Så formmässigt skiljer sig denna artikel en hel del från hur tidningen i övrigt är designad. Som sagt, rekommenderar utökad läsning!
Vänliga hälsningar

Svar: Hej! Nej jag syftade bara på typografin/formgivningen :-) Förhållningssättet tilltalas jag absolut av. Ska absolut ta en närmare titt på Bang, lovar! Vänliga hälsningar/Anita
Anita Blomkvist Johansson

2014-03-25 @ 08:43:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0