Snappseed fotoapp

Här fortsätter jag rapporterandet om mina favoritappar på mobilen med en riktigt bra app för bildredigering; Snapseed. Den innehåller många fina detaljrika funktioner att justera bilder med, men även smakfulla bildeffekter där man kan variera styrkan på effekten. Skitbra rent ut sagt :-) Den har tydligen fått pris av TIPA för bästa mobilfotoapp 2012 också. 
 
 
Här är lite om hur den ser ut och hur den fungerar:
 
När man kommer in i applikationen så måste man trycka på +-tecknet för att lägga till bilder, och det är ju ett stort plus att du kan fotografera direkt, välja tidigare tagna bilder som ligger på mobilen och klistra in en kopierad bild (från nån sida på nätet kanske). Suvve :-)
 
Vänster bild: Längst ned finns många grupper av funktioner för redigering, allt från relativt detaljrika redigeringar till smakfulla effekter.
Höger bild: Här är en bildkarta över hur man styr funktionerna man sen väljer. Observera att X till vänster betyder att man ångrar sin redigering, och bocken till höger betyder att man vill behålla sin redigering.  
 
Vänster bild: Här har jag valt att mörka ned exakt valda delar av bilden - man trycker på plustecknet och därefter på bilden, då syns ett blått tecken och man får en förstorad ring som visar en del av bilden.
Höger bild: Därefter sveper man fingret uppåt eller nedåt för att välja om man vill öka ljushet eller något annat i bilden. När man valt funktion sveper man fingret vänster-höger över bilden för att minska-öka effekten.
Tryck till sist på bocken för att spara din redigering.
 
Man kan jobba med populäraTilt Shiftfunktioner också. Linjär eller elliptisk beroende på hur motivet ser ut. Nyp eller sära på fingrarna över skärmen för att krympa eller bredda effekten.
 
Vänster bild: Här har jag dragit ner skuggorna till noll, dvs gjort dem så mörka som möjligt.
Höger bild: Här har jag provat nån effekt jag inte minns vad den heter :-) Stjärnsymbolen visar att det finns fler effekter som alternativ.
 
Här har jag valt effekten Grunge på min bild... fast jag vet inte om just en tårta blir särskilt lyckad i lortig grungig stil :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0