Återinvigning av Västerbottens Museum

Sedan Bildmuseet flyttade sin verksamhet till nya flotta lokaler vid älven inne i stan så har Västerbottens Museum varit stängt för renovering och utvidgande av sina tidigare lokaler.
 
Jag och Filip åkte dit igår lördag för att se hur det såg ut. Egentligen var det tänkt att vi skulle ha Louise och hennes lilla son Edvin med oss men vi fick justera planerna lite av olika orsaker men vi stannade till hemma hos dem på gofika när vi skulle till stugan. Det blev mycket lyckat - Filip och Edvin lekte så de höll på att riva huset ;)
 
Det fick tittas på tavlor ganska snabbt på vårt besök i det återinvigda museet eftersom jag och Filip hade så många planer för dagen:
 
När vi kom upp till Gammliaområdet och museet så började vi med att mata änderna med gammalt bröd vi hade med oss. Fast rymdjägaren Filip blev också hungrig så fåglarna fick inte behålla riktigt allt bröd. 
 
Sen gick vi in i museet där man bland annat ställde ut ett mycket stort antal tavlor utförda av Helge Linden som jag aldrig hört talas om före detta. Jag gillade stilen! Men jag får nog ta och titta mer noga nån gång när Filip inte är med :)
 
De nyrenoverade hallarna och nybyggnationer gjorde att jag fick lite lite Moderna Museet-känsla.
 
Vi träffade Paul vid museet så vi hängde en liten stund med honom. (Vi träffade för övrigt fler från arbetslaget, Micke och Cicci med sin man Per, men de har jag inte på bild :) )
 
Ganska snart fick vi lämna vuxenkonsten och bege oss till Minimus där de små får skapa konst. Uppgiften för barnen var att ge liv åt denna miljö med egenbyggda hus, broar eller annat.
 
Filip kämpade ihop denna drake.
 
Sen cyklade vi hemåt och packade in oss i bilen för färd mot fikat hos Louise och senare stugan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0