Aprikostoast med grönmögelost

 
Igår kväll började jag med matförberedelser till nyårsmiddagen. Min absolut viktigaste "rätt" som blivit en återkommande tradition att göra nästan varje nyår de senaste tretton åren är en slags apelsin-/aprikosstoast med kesella och ädelost. Den passar utmärkt till välkomstchampagnen (eller det mousserande vinet) och har en väldigt trevlig smakkombination.
Receptet kommer från en gammal mattidning från gud vet när, i alla fall sedan jag var vegetarian för många år sedan.
 
Så här ska det typ se ut när det är klart fast jag brukar inte idas försöka balansera ostbiten på toppen av tandpetarna :-).
 
Receptet!
 
Jag gjorde även två sorters potatisbakelser som vi ska ha till oxfilén ikväll. Såna "bakelser" har jag aldrig gjort förr så jag provade två olika recept som egentligen innehåller samma sak, bland annat västerbottensost, fast förberedelserna ser lite olika ut.

Kommentarer
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Åh, jag älskar såna potatisbakelser, men jag har ätit dem med getost i :)

Svar: Låter gott med getost! Den ena sorten jag gjorde, en med skivad stekt potatis i förberedelserna, blev godare än den andra som innehöll mosad potatis. Jag får nog ta och experimentera mer med det där :-)
Anita Blomkvist Johansson

2014-01-04 @ 18:43:17
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0