Kort med enkel pop-up-effekt

Nu tänkte jag dela med mig av en råenkel pop-upplösning som var en av de första övningarna jag provade på workshopen igår. Det här är så enkelt att det kan passa att göra med en 5-åring om man råkar ha en (alltså ett 5-årigt barn, inte en apa eller hund eller nåt sånt, bara för att klargöra).
 
Kanske är jag lättroad, men jag tycker det blir en fin effekt med liten ansträngning:
 
Hit ska vi, ungefär så här blir kortet i slutändan om du följer min övning.
 
1. Vänster bild: Välj två stycken papper i samma storlek. Det du vill ska vara yttre kort kan gärna vara tjockare och det inre kortet som ska ha pop-up-effekt kan vara lite tunnare. Det inre kortet kan vara ungefär som ett lite tjockare ritpapper.
2. Höger bild: Vik de två pappersarken på mitten.
 
3. Ta därefter ett runt föremål, eller en passare, till hjälp för att rita en halvcirkel på den vikta sidan av det inre kortet.
 
4. Klipp remsor in mot linjen som markerar halvcirkeln.
 
5. Vänster bild: Vik flikarna först åt ett håll, vänd kortet och vik åt andra hållet.
6. Höger bild: Platta till flikarna och öppna kortet.
 
7. Vänster bild: Böj försiktigt flikarna i riktning utåt från kortets vikning.
8. Höger bild: När alla flikar är utvikta borde det se ut ungefär så här.
 
9. Vik ihop kortet med flikarna fortfarande vikta utåt.
 
10. Pressa därefter hårt utifrån hårt på alla kanter så att vikningen blir hårt och skarp.
 
10. Öppna kortet och det borde se ut så här. Nu är vi nästan färdiga.
 
11. Det här är frivilligt, men jag kapade av kanterna på det inre kortet så att det skulle bli lite mindre och en röd ram skulle bildas runt omkring det.
 
12. Vik ihop det vita kortet och använd helst flytande lim på baksidan av kortet. Har man flytande lim blir det lättare att försiktigt skjuta det inre vita kortet på plats inne i det yttre kortet.
 
13. Ja då var vi här igen. Så här ska det alltså se ut ungefär när det är helt klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0