Konstlördag med Filip

Det har varit lite tyst här i bloggen senaste dagarna. Först hände det nämligen inget värt att blogga om, sen blev det rätt mycket aktivitet så jag har inte riktigt hunnit, och varit lite för trött när jag försökt göra inlägg.
 
Pelle har jobbat hela helgen så jag och Filip har sysselsatt oss på egen hand. Igår, lördag, blev en finfin dag! Jag tog Filip på cykeln också for vi till Bildmuseet i det fina vårvädret. Vi skulle äta lunch, se lite på utställningarna och pyssla i deras bildverkstad, och allt det gjorde vi.
 
När vi var där på området så upptäckte jag att Konsthögskolans elever, de som läser Bachelor of Fine Arts 2013, hade utställning i sina lokaler som ligger granne, så då var vi ju självklart tvungna kika runt lite på det. Set Rise hette utställningen.
 
Ungefär så här såg det ut under dagen:
 
Blandat sol och moln men en skön dag.
 
Det fotogeniska Bildmuseet.
 
Det var inte så mycket folk i Bildmuseets restaurang när vi kom. Vi åt god mat och tog det lugnt.
 
Sen blev det mer folk och kö i kassan. Jag tog den här bilden på Filip som tålmodigt väntade på mig medan jag hämtade kaffe och köpte fikabröd.
 
Gulle honom.
 
Sen gick vi runt och tittade lite på utställningarna, fast Filip berättade för mig att han sett allt med pappa redan så vi gick ganska snabbt till bildverkstaden. Där blev vi kvar länge. Temat var böcker så vi gjorde en som Filip ritade halvfull med robotar, monster och monstertruckar (eller "stora däck" som han kallar de bilarna :) ).
 
Sen gick vi ut igen.
 
Filip passade på att klättra lite medan vi gick mellan Konsthögskoleelevernas utställning som var utspridda i olika hus.
 
Gamla Konsthögskolan syns till vänster i bild. När jag flyttade till Umeå 1993 så var man mäkta stolt i staden över den renoverade gamla fabriken som blivit Konsthögskola. Nu plötsligt är den den gamla. Man har bland annat byggt till huset till höger som är Arkitekthögskolan. Nya Konsthögskolan har en likartad fasad.
 
I gamla Konsthögskolan fanns delar av uställningen Set Rise. Här en installation av av Katrin Westman, Utskurna ur sammanhanget med slipade ytor står vi där och poserar.
 
En skulptur av Jakob Westberg i acrylat, 395 cm hög. Den fick Filip fundera mycket över. Inte så mycket över varför den hade så många tuttar...
 
...utan mer över varför den behövde så många stjärtar.
 
Skulpturen i sin helhet, ifall ni undrade.
 
Efter nästan fyra timmar på Konstnärligt campus så åkte vi ner på stan och handlade en kasse med mat och godis till kvällen som Pelle hämtade upp med bilen på väg hem från jobbet innan vi cyklade hem. Och vilken himla tur vi cyklade hem då, - efter en kvart hemma började det nämligen störthagla!
 
Filip värmer sig framför öppna spisen efter att frivilligt ha varit ute en stund och blött ned sig i hagelregnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0