Anitas dag

Bara så att ni vet så har det varit min dag idag - Anita har nämligen namnsdag tillsammans med Annette i några minuter till.
 
När jag var barn så fanns inte Anita bland namnen i namnsdagskalendern, så jag bestämde att Antoinettes dag skulle vara min namnsdag. Alla bokstäverna i Anita fanns ju med i det namnet, också blev det ju drottninglikt och fint. Min snälla mamma gick med på det så vi firade väl det som min namnsdag nåt år i alla fall.
 
Anita kommer inte från Antoinette, utan är en smeknamnsform av det spanska Anna, och har använts i Sverige sedan mitten på 1800-talet. Anita är också ett vanligt namn i Indien, men då tror jag stavningen är ungefär Anaita. På sanskrit står namnet Anita för "utan falskhet/lömskhet" och "ledare".
 
Min första Anita är den prima primadonnan Anita Ekberg. Många under min uppväxt har mest tänkt på Televinken, alltså barnprogrammet Anita och Televinken, som väl knappt någon minns numera eftersom repriserna av den serien väl slutades visas för si så där 30 år sen.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis i efterskott. Vilken speed du har på bloggandet nuförtiden. Jag måste tävla lite emed dig och det är väl bra att vi sporrar varandra. Synd bara att vi måste jobba så mycket. KLockan är 23.00 ochjag sitter och gör om en gammal retorikuppgift för att passa den nya kursplanen och de nya kilometerlånga betygskriterierna.

Svar: Tack anonyma Cicci :) Jag försöker hålla uppe lite fart, hoppas på att öka intresset för bloggen. Men du vad trevlig kvällsuppgift. Inte så lätt det här med nyanpassningen! Det tar tid och mycket ork att tänka nytt. Kram/A
Anita Blomkvist Johansson

2012-09-10 @ 23:00:48
URL: http://mammamedia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0