Pizza LCHF

 
När jag stod och suktade efter pizzorna jag gjort till Pelle och Filip häromdagen så kom jag på att jag ju också får äta pizza - jag går ju på LCHF-kost!
Det gällde bara att hitta ett bra LCHF-recept på pizzabotten, och det hittade jag på denna sida; 56kilo.se - Godaste LCHF pizzan!

Äter man LCHF får det man äter helst inte innehålla mer än 5g kolhydrater per 100 gram. Jag älskar pesto på pizza, och som tur är upptäckte jag att ICA:s egen gröna pesto som jag hade hemma faktiskt höll sig inom nivån. De flesta pestosorter ligger annars faktiskt över tillåten kolhydratnivå. I övrigt är det flesta vanliga grejer man toppar pizza med tillåtet.
 


Recept på LCHF-pizza

Receptet här nedan räcker till två plåtar. Jag halverade dock receptet och gjorde bara en plåt.

200 gr riven Grana Padano eller liknande (jag hade bara vanlig riven ost hemma så jag tog det istället)
8 ägg
1,5 dl grädde
4 msk fiberhusk
Lite salt

Gör så här:
1. Vispa ägg, grädde och fiberhusk med elvisp, tillsätt den rivna osten sist.
2. Låt stå i 5 minuter.
3. Fördela smeten på två plåtar, använd gärna bakplåtspapper.
4. Förgrädda i ugn 15 minuter 175 grader
5. Lägg på önskad topping (se mina val längre ner) 
6. Grädda i 250 grader tills osten smält och fått färg.  


Smeten till botten är lös och lätthanterlig.
 

Jag toppade min pizzabotten med följande:
Vänster sida av pizzan: tomatpuré, klickar av pesto, mozarella, riven parmesan, vanlig riven ost
Höger sida: tomatpuré, smulad ädelost, rödlök, riven parmesan, vanlig riven ost.
 
Jag märkte att man inte ska snåla med de smakrika delarna av toppingen. Nästa gång ska jag sätta mer pesto och ädelost på för att känna smakerna mer.


I receptet ingår fiberhusk som finns att köpa i större matbutiker.
 
Matbloggstoppen
Trackback
RSS 2.0