Floridaresa - Grafisk formgivning i USA

Det går ju inte låta bli att uppmärksamma den massiva marknadsföringen av alla varor, produkter och tjänster som finns här. Utbudet är ju minst sagt enormt så med en enkel analys så kan man se att man ofta tar i allt vad tygen håller för att synas och märkas här. Jag tycker marknadsföringen, den som finns i form av exponering och skyltar här, påminner massor om hur det såg ut i Sverige på 50-60-talet.

 

Då syftar jag på när man på en bilaffär i Piteå monterade en PV, en Volvomodell alltså, på taket. Eller om ni kanske lagt märke till den klädaffär vid Höga kusten som har en gigantisk klädgalge, nästan lika stor som huset, utanför affären. Såna exempel ser man massor av utav här. Även typografin påminner om 50-60-talet, man använder en hel del feta skripter/skrivstilar direkt målade på väggen men även många kraftiga linjärer.

 

Ganska ofta är hela den grafiska formgivningen i retrostil, som tex kan ses i flingpaketet med Muhammed Ali här nedan. Jag har inte hunnit samla på mig så många exempel eftersom vi ofta passerar alltför snabbt i vår bil så det här är mest produktförpackningar, men jag ska försöka jobba på saken.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0