Lite mer jul från senaste veckan

Jag frossar vidare här i inlägg med jultema. Lika bra hålla på allt man kan nu, för snart är det ju ändå över. ... (typiskt norrbottniskt att tänka så förresten - att nåt är över innan det ens börjat. Jag tänker på citat från Ronny Eriksson i stilen "Det är aldrig för sent att ge upp", "Jag vaknade i morse också var den dagen förstörd", "Man ska inte glädja sig i onödan osv... :) )
 
Lite blandat från senaste veckan:
 
Jag har passerat Umeå Christmas Market några gånger sedan den 10:de december då marknade startade, denna julmarknad med internationell klang som har retat en del. Varför använda engelska på något som ska visa upp det genuint svenska/västerbottniska? ..osv.
En omröstning har också skett om namnet på marknaden där det svenska alternativet Julmarknad varit ledande. Själv kan jag bara konstatera att det varit väldigt tunnsått med folk där varje gång jag passerat. Jag undrar om de har fel fokus som lagt tyngden på dyra hantverksvaror istället för att öppna upp för en lite mer bred marknad? För mig är det då totalt ointressant att köpa tovade vantar med blommor på för typ 600 spänn när jag har så mycket annat jag behöver handla.
 
När jag var och tokhandlade julklappar i veckan fick jag syn på huset med hattbutiken Kopparhatten (fick jag senare veta att butiken heter :) ) som såg så mysig ut så jag var tvungen att stanna nån halvminut och fotografera det.
 
På Instagram har jag under veckan i det närmaste battlat med en vän med bilder på julgodsaker. Eller om jag ska vara ärlig så la hon ut bilder på godsaker som gjorde mig så jäkla sugen att jag var tvungen att göra egna och instagramma dem :) Det började med saffransbullarna jag skrev om tidigare och därefter blev det både chokladgodis med mandelmassa och nougat och romkulor...
 
...och sen min enkla favoritchokladkola. Jag gör aldrig knäck eller ischoklad, tycker inte det är särskilt gott. Nu har hon lagt ut bilder på Chokladbräck med polkagriskross, så ni kan ju gissa vad jag ska göra imorrn!
 
I fredags skulle jag fotografera Filip i tomtedräkt framför granen. Inte så lätt att hinna få någon bild när han helst inte vill stå still. Lite oavsiktligt ironiskt blev det att han står och håller sin älskade napp i tomtedräkten; han ska nämligen ge bort den till tomten på julafton på förmodligen exakt samma fläck.
 
Pelle står vid sidan om mig och försöker få Filip att se gladare ut när jag fotar. Bättre bild än så här fick jag inte till.
 
En gran i vår pråliga gran.
 
Och en tomte här och där förstås.
 
Nu ska jag gå och sova! 

Kommentarer
Postat av: Moa

Vi besökte den där julmarknaden i stan förra året och det var en stor besvikelse. Vi tyckte att den var jättetråkig och att det inte fanns så många försäljningsställen heller. Eftersom den håller på i drygt tre veckor (iaf förra året) så är det väl svårt att hitta folk som kan stå där varje dag under så lång tid...

Julgodiset ser smarrigt ut! Vi har inte orkat göra något julgodis eller baka något alls i år, jag skyller på flyttkoman :)

Svar: Då var inte min uppfattning helt fel då känns det som :)
Klokt att låta julgodistillverkningen vara i år, du och ni har nog behövt all kraft åt flytten! Det är roligt se hur ert hem växer fram bit för bit.

God Jul Moa! Kram/Anita
Anita Blomkvist Johansson

2012-12-23 @ 07:40:31
URL: http://moamaria.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0