Äta LCHF-kost

Sedan mitten av januari har jag kört LCHF-kost (se inlägget "Kolhydratens dag"). Jag har gått ner ungefär 8 kg fram till nu, och minskat 8 cm runt höften. Och det är med hjälp av riktig mat som kött, fisk, ägg, grönsaker, grädde, creme fraische, ost, nötter, bär, mörk choklad och efterrätter sockrade med naturligt framställda sötningsmedel som stevia och sukrin (som inte höjer blodsockret och gör att man vill äta ännu mer) istället för vanligt socker eller kemiskt framställda sötningsmedel.

Jag har ätit mig mätt, och ätit gott, bakat LCHF-bröd, druckit rött vin och torrt vitt vin och unnat mig efterrätter i LCHF-variant av semlor, kladdkaka, cheese cake och annat som kanske saktat ner viktnedgången men som har gjort kostomställningen så himla mycket lättare att uppehålla.

Det är klart att jag saknat äta rostad smörgås, limpmackor, kanelbullar, pasta och allt sådant, men det är ju bara det att jag inte klarar av att äta lagom mycket! 
Ju mer kolhydrater man äter, desto mer vill man ha. Det beror på att stärkelsen i dessa produkter höjer blodsockret så att man känner sig sugen på mer trots att man just ätit sig mätt. Med LCHF-kost försvinner detta sug till stor del eller till och med helt och hållet.

Det har ju också varit mycket debatt i tv om detta med LCHF-kost. Man hävdar att LCHF är dåligt för hjärta och kolesterol, men faktum är att det inte finns några bevis för att fet mat orsakar t.ex. hjärtsjukdomar som man förutsatt förut. De som talar mot den feta LCHF-kosten har också svårt att uppvisa bevis för att fet riktig mat skulle vara bättre än lightmat.  

Istället hittar man motsatta bevis, att rädslan för fett och förespråkandet av lightprodukter har skapat en epidemi av fetma och diabetes. Läs t.ex. denna väldigt intressanta artikel om detta:
Världsberömd hjärtkirurg talar om vad som egentligen orsakar hjärtsjukdom

Här är fler länkar:
- Om du vill veta mer om LCHF-kost så läs artikeln LCHF för nybörjare som finns på Kostdoktorns hemsida.
- Du kan också följa Kostdoktorns blogg för att få veta de senaste omkring LCHF.
- På samma sida kan du hitta denna sida: Vetenskapliga studier på lågkolhydratkost.
- Om du läsa om eller beställa LCHF-produkter för t.ex. bakning kan du besöka LCHF-butiken.
- Inte blir man sämre på att prestera fysiskt heller som en del tror, se bara Björn Ferrys receptbok Ferry food.
- Och inte blir man dum i huvudet heller, läs Dåligt minne av lågkolhydratkost? och Intervju: Svensk mästare i minne på LCHF-kost.

Det jag inte fattar är att det finns läkare som är mot riktig mat som LCHF-kost innebär och istället förespråkar fetmakirurgi: Ännu en person död efter fetmakirurgi. Som Kostdoktorn skriver (citat):
"Detta experiment är på väg att spåra ur. Fetmaepidemin beror inte på att vi föds med onödiga kroppsorgan."

Och vad ska man säga om den fettskatt som infördes i Danmark i höstas? Där går man emot all modern forskning och vill hellre leda folk att äta mer kolhydrater. Läs den här kloka krönikan i frågan från SvD: Premiera grönsaker ger bättre folkhälsa.



LCHF-mat av mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0