Barntvprogramvåld

På senaste tiden kommer Filip ganska ofta viftandes med små knutna nävar och barsk uppsyn för att slåss, också tjongar han till en ihärdigt där han kommer åt. Han slutar inte fast man säger till utan det slutar ofta med att vi blir osams på riktigt.

Det här kan ju självklart komma från saker han fått lära sig på förskolan men vi tycker också att det blir värre när han ser barnprogram. Då pratar vi inte om Bolibompa utan när han sett Ben 10 och liknande våldsamheter på skitkanalen Cartoon Network. I alla fall är det en skitkanal för barn under typ 7 års ålder.

Numera försöker vi ju undvika Ben 10 och sånt men vi visste ju inte från början att utstuderat äckliga monster som mördar andra lika äckliga monster räknades som barnprogram. Ja ja jag vet att jag förmodligen är överkänslig, och det var klantigt att visa honom såna program, men jag blev lite överrumplad av innehållet.

Dessa "spännande" program verkar också ge en slags kick; han verkar ha svårt att roas lika mycket av Fåret Shaun och Klädrace numera eftersom de inte ger samma hissnande berg-och dalbaneupplevelse som monstrena på Cartoon Network.

När jag såg den här serien i DN förra veckan så kände jag mig inte ensam om dessa reflektioner:


Om du inte kan läsa serien, klicka här för en större version.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0