Vintage Ad Browser

Våra årskurs 3:or på Medieprogrammet jobbar just nu intensivt med en informationskampanj mot tobaksanvändning med gymnasieungdomar som målgrupp. Uppdragsgivare är Västerbottens Läns Landsting. Vi är flera lärare inblandade och mitt ansvar i det hela är främst att stödja eleverna i formgivningsbiten. Cicci som är projektledare för det hela skriver mer ingående om hela kampanjarbetet i sin blogg MammaMedia.

I samband med att eleverna jobbade med kampanjen häromdagen så råkade jag på en helt fantastisk sida med titeln Vintage Ad Browser; där finns mängder med bilder på reklam med alla möjliga teman ända från 1800-talet och framåt i tydliga kategorier. Något som jag känner att jag kommer ha stor användning av i min undervisning. Internet kan verkligen wow:a en ibland! 

Med tanke på informationskampanjens anti-tobakstema kollade jag upp hur tobaksreklamen sett ut genom tiderna. Det var ibland underhållande, ibland skrämmande och ofta väldigt stiligt.

Här är några exempel. Hoppas ni inte blir rök- eller snussugna nu ;)

Tobaksreklam från slutet av 1800-talet till vänster och barn som röker och tuggar tobak i annons från 1880-talet. Barn var populära att ha med i tobaksreklamen i slutet av 1800-talet och ganska långt in på 1900-talet. Kanske för att visa hur busigt och ofarligt det var med tobak?

Annonser från 1918 och 1920. De flesta annonserna för tobaksanvändning innehåller dock främst stiliga män och kvinnor.

Annons från 1919 till vänster, annons från 1920 till höger. Murad, tydligen bästa julklappen till de vuxna.

1935. Modriano var ett tobaksmärke som satsade hårt på ren futuristisk design i sin reklam.

Annons från 1936 till vänster där tomten fortfarande röksugen.
I annonsen från
1944 till höger tänker man på nikotinbehovet hos soldaterna vid fronten.


1956 "Born gentle" - Phillip Morris cigaretter liknas med mildheten hos en nyfödd bebis. Så smaklös reklam så jag nästan tippar av stolen...

Annonser från 1950. "Yes, you need never feel over-smoked... that's the Miracle of Marlboro". Klart lilla mamma ska få njuta av lite kedjerökning där man inte känner sig överrökt. Och klart bebisen blir lite sugen på pappas goda cigaretter.

Sex säljer i annonsen från 1965 till vänster.
Blaxploitaion i tobaksreklam 1973 till höger.

Till vänster 1980-tal. The Marlboro man som var en kampanjidé skapad av Leo Burnett och som pågick från 1954 till 1999 anses vara en av de bästa reklamkampanjerna genom tiderna.
Annonsen till höger från 1987. Konstnären Keith Haring anlitades att designa cigarettreklam på 1980-talet.

Vänster: Tobaksreklam med en bebis i stilistisk och modern design från år 2000.
Höger: På 2000-talet har Camel haft en flerårigt pågående kampanj med retrokänsla. Kanske för att påminna om och locka med en en tid när tobak betraktades som ofarligt?


"CIGARETTES, JUST LOOKING AT THEM MAKES YOU SICK", en antitobakskampanj från 2009.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0