Partylördag och sega söndag

På lördagskvällen blev det fest med några av "mina" tjejer. Oj vad jag saknar dem mellan varven! Innan jag fick Filip träffades vi nästan varje helg men nu blir det flera veckor mellan gångerna. Men jag hoppas väl på bättring på den punkten nu när Filip börjar bli större.


Jag och EL speglar oss hos LQ och A som höll i förfesten. I hallen hemma hos dem har de en "smalspegel" som trollar bort flera kilo på den som speglar sig. Tyvärr håller det inte i sig när man lämnar platsen framför spegeln, men mentalt stärker det ju självförtroendet en gnutta på ett praktiskt sätt sådär precis innan utgång.


Söndag var bakisdag och betydligt segare. Vi var till lekparken med ett par vänner, latade oss och jag läste lite i "I huvudet på din bebis". Det är en bok som handlar om barns utveckling. Lilla Filip har haft lite jobbigt med humöret på sistone. Det har varit mycket "dumma dig" och motstridiga handlingar.

Boken förklarade att det är vanligt när barnen kom i 2-3 års ålder; de har då lärt sig att de är en egen individ som har en egen vilja och då försöker de träna sig att sätta gränser och bestämma. Eftersom detta då kolliderar med att barnet samtidigt inte är fullt utvecklade i språket så blir det en konflikt. De vet inte hur de ska kommunicera sina åsikter, och då kan det leda till vredesutbrott och kastade mattallrikar.

Bästa hjälpen är att hjälpa barnet kommunicera. Att visa var gränserna går och när det är öppet för förhandling. Inte så lätt alltid eftersom man ju kan vara lite trött ibland.

Lilla gubben. Jobbigt se att han blir så ledsen och arg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0