Key Lime Pie

Min man hade ju handlat en stor kasse frukt som jag skrivit om i ett tidigare inlägg och jag har funderat på vad jag ska göra av bland annat all limefrukt han köpt. Då kom jag på att jag ju skulle kunna göra Key Lime Pie, det låter ju så gott. Så sagt och gjort.

Jag hittade ett enkelt sådant recept av kocken Leila Lindholm. Receptet bygger på en botten av digestivekex och smör, och en topping på bland annat limefrukt och kondenserad mjölk.

Resultatet ser ju riktigt smarrigt ut, men jag måste säga att det blev för surt och beskt för mig, och även för mannen. Det spelar ingen roll om man siktar florsocker över pajen. Svärmor däremot tyckte det var mycket gott och har ätit flera bitar, så smaken kan ju förstås vara olika.

Jag tror ett fel jag gjorde var att jag rev skalet på limefrukten lite för djupt, det är då man riskerar få den där beska smaken man vill undvika. Så ta det lugnt med det, och smaka gärna av limefyllningen, kanske tillsätt florsocker eller socker i toppingen.

Här nedan får ni receptet med mina justeringar. Ni hittar receptet i sin ursprungsform på recept.nu:





Key Lime Pie

Du kan baka ut pajen i fyra små formar enligt grundreceptet eller i en vanlig stor form på ca 22 cm i diameter. Jag hade en form med löstagbar kant, det blir lättare att få loss pajbitarna då.

Ingredienser kexbotten: 
200 g digestivekex
100 g smör (jag använde margarin /Anita) 

Fyllning:
1 burk kondenserad mjölk (400 g)
4 st ekologiska äggulor
5 st limefrukter, skal och saft

Till servering:
Vispad grädde (jag satte i lite vaniljsocker i grädden/ Anita)
1 st limefrukt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.´
Krossa kexen till små smulor i en mixer.
Blanda dem med smält smör.
Tryck ut blandningen i botten och upp på kanterna i en stor form, ca 22 cm i diameter, med löstagbar kant.
Förgrädda pajskalen i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. 
Låt svalna.

Blanda kondenserad mjölk med äggulor, rivet limeskal och saft.
Låt smeten dra åt sig smak av limeskalen i minst 30–60 minuter.
Sila smeten genom en finmaskig sil och släng skalen.
Fyll pajskalen och grädda i mitten av ugnen i cirka 25 minuter (jag har inte varmluftsugn/Anita).  

Låt svalna och servera pajerna med vispad grädde och skivad limefrukt.


Kommentarer
Postat av: Moa

Jag har alltid undrat vad Key Lime paj är för något (fast inte så mycket att jag orkat ta reda på det :). Det ser gott ut men jag kan förstå att det lätt blir lite beskt. Jag tycker generellt bättre om citron än lime, kanske det går att göra en Key lemon pie :)

2011-03-13 @ 16:29:55
URL: http://moasblogg.blogspot.com
Postat av: Anita

Hehe, jag hade inte heller testat förut vad jag kan minnas. Och ja den skulle säkert funka i citronvariant med :)

2011-03-13 @ 20:00:10
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0