Semester del 6: Palma

Andra hyrbilsdagen ägnade vi åt en resa till Palma som är Balearernas huvudstad och förstås Mallorcas största stad. Där shoppade jag lite också vandrade vi runt på fina gator, främst i den medeltida stadsdelen.

Mest tid spenderade vi nog i Palmas gigantiska katedral som låg i Palmas äldre delar. Katedralen kallas La Seu i folkmun, vilket betyder ungefär "det överdådiga skeppet anlagt i hamnen" enligt denna källa.

Katedralen tog 300 år att bygga och stod färdigt i början av 1600-talet. Delar av byggnaden föll sönder under en jordbävning på 1800-talet så därför anlitade man många år senare Antoni Gaudi i återuppbyggnaden av katadralens interiör. Han slutförde inte sitt arbete helt och hållet eftersom han hamnade i konflikt med kontraktören.

Jag hade gärna gått på upptäcktsfärd många dagar till i denna finfina stad:



Det här huset måste ju bara vara ett verk av Gaudi!



Fina gatan Pase de Born.


Svandamm runt hörnet från katedralen.


Katedralen La Seu.




Antoni Gaudis verk; fiskar simmar över och ut ur väggarna vilket går att se i närbilderna nedan.



Dessa närbilder kommer från 
denna sida. Jag kan tänka mig att den modernistiska dekoren kan ha orsakat en del känslor.


Rosettfönstret är ca 11 meter i diameter. Det säger en del om katedralens storlek!





Vi passerade förbi mystiska och vackra innergårdar i gamla stan efter katedralbesöket.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0