Chokladkaféets kladdkaka med hallonsås

Jag har inte uppdaterat på länge här nu, men medan jag jobbar på att redigera nya semesterbilder som jag snart kommer lägga ut så "bjuder" jag på lite fika här: Chokladkaféets kladdkaka. En variant av kladdkaka med chokladcréme på toppen och sötsyrlig hallonsås till som jag bjudit svärmor på som är på besök. Även familjen fick smaka förstås.

Det kan vara lockande att skippa hallonsåsen om man är chokladtokig som jag, men jag rekommenderar verkligen att man har den till eftersom det ger lite extra finess och balans åt kakan som är rätt mäktig.

Receptet har jag hittat i Buffé, ICA:s kundtidning. Originalreceptet hittar du här.





Chokladkaféets kladdkaka

Ca 12 bitar

Kakbotten:
150 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker

Glasyr:
2 1/2 dl grädde
1 msk honung
1 1/2 msk strösocker
100 g fin mörk choklad
2 tsk smör

Hallonsås:
250 g hallon (färska eller frysta)
1/2 dl socker
1 msk koncentrerad apelsinjuice


Gör så här:

Kakbotten:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret. Blanda ägg och socker i en bunke. Häll ned det smälta smöret i blandningen.
3. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke.
4. Häll ned de torra ingredienserna i äggsmeten och blanda noga. Häll smeten i en smord och brödad form med löstagbara kanter, ca 22 cm i diameter. Grädda i 30 minuter i mitten av ugnen. Tryck ner kanterna när kakan är klar så att den blir jämntjock.

Glasyr:
OBS! Man kan med fördel göra glasyren i förväg, för mig tog det nämligen en himla tid innan den tjocknade. 
1. Blanda grädde, honung och socker i en kastrull. Låt det koka upp. Bryt chokladen i en bunke och klicka i smöret.
2. Häll den varma blandningen över och mixa slät med stavmixer. Inga smörklumpar får finnas kvar.
3. Låt svalna. Ställ in i kylskåp för att stelna. Bre den över kakan när den kallnat.

Hallonsås och apelsingrädde:
Mixa hallon, socker och apelsinjuicekoncentrat till en sås och servera till. Vispad grädde smaksatt med lite apelsin är gott till.

Både glasyren och hallonsåsen blir det duktigt mycket av så jag använde faktiskt inte allt.


Hallonsåsen.


Kommentarer
Postat av: Mona Persson

Mums, den här ska jag prova. Jag älskar ju choklad.

2011-09-14 @ 21:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0