Christer Themptander i Umeå

Det här är faktiskt lite av en sensation som jag läste om på lunchen i VF:

Sveriges störste politiske collagekonstnär Christer Themptander ställer ut på Bokcafé Pilgatan från och med i morgon 1 mars till 3 april 2011. Tanken är också att han skulle vara där och tala imorgon tisdag 1 mars, men nu ser jag på Pilgatans hemsida att det är inställt pga sjukdom tills vidare.

Themptander gör ironiska och samhällskritiska collage i samma anda som de som dadaistiska konstnärerna Raoul Hausmann och John Heartfield gjorde som reaktion mot nazismen på 30- och 40-talet.

Läs en konstnärlig analys av Themptanders arbete på Omkonst och en sammanfattning om honom på Wikipedia.
Några av hans arbeten syns på Illustratörscentrums hemsida.


Titel: Brainstorming Bildkälla: Satirarkivet


Titel: Hur är det? Bildkälla: Grafiska sällskapet/Grafiktriennalen


Affisch för Nationalgalleriet. Bildkälla


Titel: Vi glömmer aldrig Wounded Knee, 1971. Bildkälla

Se mer av Proggens affischer här.

Om du gick igång på det här med collage så finns här ett par fina bloggar:
The Suitcase
Notpaper

Mina grafelever ska också jobba med stora väggcollage här under våren, så jag hoppas på att så småningom få visa upp dem i bloggen.

Kommentarer
Postat av: MammaMedia

Coolt! Jag älskar collage, särskilt där man kombinerar ord och bilder. Jan Stenmark är ju också grym på det. Får kolla upp hur vi ska länka till det....MmmmmmmmammaMedia

2011-03-01 @ 14:41:23
URL: http://mammamedia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0