Nu ska det blomma!

Våran fina stuga har en väldigt välvårdad, kal och steril gård. Ingen uppvuxen trädgård här inte så långt ögat kan nå. Det är lätt att klippa gräset men det ser ju inte så där lummigt blommigt mysigt ut så som jag gärna skulle vilja ha det.

Jag har insett att det ju inte kommer att växa av sig själv, utan det hänger på mig. Men jag har ju inte direkt övat upp någon kunskap och nåt tålamod att pyssla med trädgårdsplantering så det är svårt, svårt. Man skulle nog kunna säga att det inte är riktigt jag. Men jag hoppas på att det kan bli!

Hur som helst har jag låtit tanken gro, funderat på vilka plantor och buskar vi skulle kunna ha, och försökt hålla ögonen öppna efter idéer. Så jag har upptäckt att de blommor jag ibland sett i trädgårdar och tycker är så fina är pioner. Bland annat så har min bror Dan och hans familj fina stora såna buskar på deras stuga:



Detta är tyvärr inte våra pioner, utan dessa växer i Gunnarsdjupträsk.

Så nu har jag tagit ett par första stapplande steg till en blommande trädgård. Trädgår'n i Bygdeå har halva priset på sina plantor och där köpte jag två plantor med röda luktpioner:


Här vid stenen ska de få växa.


Filip hjälpte till att plantera. Vi blev väldigt smutsiga båda två.


Planterat och klart. Jag inser att de står tätt men jag tänkte att de får börja växa där bredvid varandra under samma förutsättningar, sen kan jag plantera om dem så de är på varsin sida om stenen.


Bara för att få ha nåt som blommar nu meddetsamma så köpte jag den här ampeln. 95 kr på halva priset! Oj vad de hade mycket fint och billigt där på Trädgår'n. Jag skulle kunna köpta en ampel till varje husknut utan att bli ruinerad.




Ampeln gör kanske inte nån större skillnad för helheten men som detalj gör den susen, också KÄNNS det bättre! 

Kommentarer
Postat av: Moa

Härligt med en tomt där man kan fixa en trädgård! Pioner är bland de vackraste blommor som finns, jag gillar särskilt de ljusrosa... Det ska bli kul att se hur trädgården utvecklas :) Ampeln var verkligen fantastiskt överdådig och nu när den hänger där så kommer ju ditt öga att dras dit och därför gör den mer för helheten än man kan tro :)

2011-08-10 @ 09:53:45
URL: http://moasblogg.blogspot.com
Postat av: Anita

Moa, jo jag håller med, de ljusrosa är väldigt vackra. Jag tror tyvärr de röda jag planterat inte är helt bollformade, men det fanns inga andra pionplantor att välja på. Men det finns ju fler ställen att fylla på gården :)

2011-08-10 @ 15:28:59
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0