Typografikärlek och Pinterest

Nu har mitt intresse för typografi och grafisk design vaknat upp/kvicknat till/återhämtat sig efter min totala mättnad i våras. Det är nog för att jag fått vila upp mig och fått distans till det hela under sommaren och för att jag haft såna råpeppade elever; bland annat så har ju tvåorna äntligen fått börja på sina profilval. Eleverna har alltså inför tvåan fått välja mellan profilerna Grafisk form, Foto, Rörlig bild och JIR (journalistik information reklam).

Igår hade jag första passet med de som valt Grafisk profil. Någon gång under det 5 timmar långa passet säger en entusiastisk elev halvt på skämt halvt på allvar till en annan möjligtvis ännu mer entusiastisk elev "Vad väljer du - julafton eller att börja grafisk profil... julafton eller grafisk profil...?" och höll fram händerna som vågskålar.

Kul, kul, trots att jag tror eleven valde julafton, men bara äran att mitt ämne blir jämfört med julafton känns ju stort.

I min jakt på lektionsmaterial så surfade jag idag in på sidan Pinterest.com som jag trott var en lite halvseriös sida för "fina bilder", typ på söta katter och bröllopsbilder och sånt, men så har jag förstått att det är ett sätt att skapa typ "moodboards", alltså en samling med bilder som inspirerar en, och som man också kan dela med andra, och det finns alla möjliga teman/kategorier.

Där hittade jag bland annat den här samlingen med bilder; Typography Love. Här är ett par skärmdumpar som visar nåra exempel ur den mappen:






Kommentarer
Postat av: Moa

Underbar inspiration! Jag har varit inne på pinterest några gånger men inte undersökt det så seriöst. Det verkar finnas oändliga möjligheter där, men jag tror att det är just det som stoppar mig - jag orkar inte börja hänga på någon fler sida och leta efter mer saker i cyberrymden än jag redan gör... Det är liksom för mycket att hålla reda på. Jag tror att jag lider av lite hänga-med-i-allt-som-händer-övermättnad. Internet kan väldigt lätt suga in en så att man blir alldeles överväldigad av allt fint och intressant...

2011-08-31 @ 10:37:53
URL: http://moasblogg.blogspot.com
Postat av: Anita BJ

Jag håller med dig Moa, det blir så mycket ibland att man nästan får paniken. Vad ska man göra med allt, liksom? Också känner man stressen att man borde göra så mycket mer än man gör...

2011-08-31 @ 11:52:07
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/
Postat av: MammaMedia

Kul med moodboards. Har ni inte sett K-special med Paul Smith, så gör det medan det finns kvar på svt. Det vas ascoolt när de visade, typ moodboards för de nya kollektionerna och alt annat inspirationsmaterial.

2011-08-31 @ 22:20:09
URL: http://mammamedia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0