Naturkitsch och jakt av olika slag

Överallt i Skogskåtan och även i andra lokaler på Ansia så hängde tavlor med djur och naturtema. Ett fullständigt djur- och naturfrosseri. Naturkitsch skulle man nog kunna kalla det.


En varg på en målning håller ett vakande öga på baren.


En uggla en örn och en uggla till.


Detta Lodjur höll till i vår konferenslokal "Lodjuret".

Jag funderade på vem egentligen som vill ha och köper tavlor med porträtt på vargar, älgar, ugglor, örnar osv. Av en händelse satt jag bredvid en dansande kollega som berättade att hennes kille absolut tillhör målgruppen; han är mycket jaktintresserad och över huvudtaget intresserad av allt med jakttema som troféer, djurbilder och andra föremål med anknytning till jakt. För att det inte ska ta över hela det nya huset så skulle han få ha sitt intresse samlat i ett eget jaktrum.

Han skulle trånande tittat på alla dessa djurmålningar menade hon.

Om jag hade haft ett alldeles eget rum så skulle jag nog föredragit en walk-in-closet. Fast så inser jag att det man förvarar i en sån är väl i och för sig också resultatet av en slags jakt...

Hur går det där uttrycket..."alla olika alla lika"?!


Elton Johns walk-in-closet 1975. Källa.


Elton Johns walk-in-closet för hans glasögon i nutid. Källa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0