Tårta med ljuvlig citroncréme och hallon

Jag gjorde en tårta på påskafton som var fylld med en ljuvlig citroncréme och rårörda hallon. Jag blev glatt överraskad när jag nästan var klar med citroncrémen, innan jag satt i grädden, för jag förstod då att jag gjort Lemon Curd*. Och jag som trodde det var jättekomplicerat!

*Lemon Curd är en slags smörig mumsig marmeladliknande citronröra som britterna har på sina rostade bröd. Det finns att köpa på större mataffärer.


Min påskdekorerade tårta.

Grundreceptet till tårtan hittade jag på Coop.se om du vill se det. Jag har modifierat receptet en del. Till exempel har jag tagit bort marängbottnen och ungefär halverat mängden citroncréme. Jag har nämligen svårt för maräng i tårtor då jag tycker det oftast blir så sliskigt att tungan vill krulla sig.



Tårta med citroncréme och hallon

Denna tårta innehåller ett lager med citroncréme och ett lager med hallonfyllning. På toppen har man vanlig vispgrädde med en gnutta vaniljsocker eller strösocker i. Tårtbotten köpte jag på affärn' men det går självklart bra att baka en egen tårtbotten av sockerkaksmodell.

Citroncreme:
1 citron, pressad och hälften rivet skal (riv inte för djupt eftersom smaken då blir bitter)
2 ägg
1 dl socker
25 g smör (jag använde matlagningsmargarin)
Ca 1 dl vispad grädde

Blanda citronskal, citronsaft, ägg och socker i en kastrull.
Sjud blandningen på svag värme under omrörning tills den tjocknat. Blandningen får inte koka eftersom ägget då stelnar till klumpar. (Jag råkade få blandningen för varm men då tog jag snabbt ta bort den från den varma plattan och rörde ordentligt så att den skulle kylas fort, och det gick vägen.)
När citronblandningen tjocknat så tar man av den från värmen och rör i smöret. Smaka av och sätt till mer socker om du tycker den är för syrlig.
Låt svalna och förvara i kyl.
Sätt i vispad grädde i citronblandningen när smeten ska läggas i tårtan. Smaka av crémen så att du får lagom balans på citronsmaken.

Observera att det kommer bli över citroncréme när du lagt mellan tårtan.

Hallonfyllning:
225 g frysta hallon
ca 0,5 dl socker
ca 1 dl vispad grädde

Låt hallonen tina.
Blanda i socker efter smak.
Tillsätt vispad grädde tills hallonblandningen inte upplevs för söt eller för stark i smaken.

Tårtdekoration/garnering:
50 g riven vit choklad
Eventuellt riven mörk choklad

I grundreceptet ska man smälta 200 g vit choklad som man bryter i flarn och kantar tårtan, men jag hade inga sådana möjligheter på stugan. Jag tyckte däremot att 50 g riven vit choklad var fullt tillräckligt eftersom den är så söt. Nästa gång jag gör tårtan kommer jag även använda riven mörk choklad för att få ännu bättre kontrast.


Jag hade dekorerat tårtan med både riven vit choklad, marsipankycklingar, citronströssel och små chokladägg. Behöver jag säga att det blev lite för mycket? :) När det inte är påsk ska jag istället prova med vit och mörk riven choklad.


Kommentarer
Postat av: Moa

Oj, vilken tårta! Den ser verkligen jättefin ut och det låter som att den blev riktigt smaskig. Lemon curd är riktigt gott tycker jag, duktigt att du gjorde det själv :) Tack för receptet, det ska jag spara och testa någon gång :)

2011-04-26 @ 09:25:20
URL: http://moasblogg.blogspot.com
Postat av: Anita

Roligt om man kan inspirera till lite bakning :) Man kan ju alltid göra en burk Lemon Curd och ge bort som present om man själv vill hålla sig hälsosam :D

2011-04-26 @ 15:59:51
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/
Postat av: Faster

Tack för en underbar påskafton hos er, mycket och god mat och tårtan var super god. Att du dessutom lyckades fixa det underbara vädret var det där lilla extra =))

2011-04-26 @ 18:02:07
Postat av: Anita

Hehe, ja att jag fick till det med vädret också var ju imponerande ;) Tack själv för att du kom! Tårtan blev lite väl sliskig men jag har försökt modifiera det i receptet/garneringen jag skriver om här ovan. :)

2011-04-26 @ 20:50:53
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0